Lawless

Crime, Drama, Ida

IMdB: 7,3/10

År: 2012

Längd: 116 min

Regi: John Hillcoat

Manus: Nick Cave, Matt Bondurant

Skådespelare: Shia LaBeouf, Tom Hardy, Jason Clarke, Jessica Chastain, Mia Wasikowska

Handling

Lawless utspelar sig under förbudstiden i USA och är den sanna berättelsen om de tre bröderna Bondurant – fräcka och orädda unga spritlangare som kom att bli legendariska brottslingar.

Omdöme

Ida grön 4.0

Forrest Bondurant: It is not the violence that sets men apart, alright, it is the distance that he is prepared to go.

 

Mmm imponerad. Jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på och jag blev glatt överraskad. Filmen är grisig och rå, ingen död är vacker, det är blodigt och det får ta tid. Vid flera tillfällen i filmen blev jag chockad av brutaliteten att jag fick dra efter andan. Men det var just det som satte pricken över i:t.

Shia och Tom är fantastiska som Jack och Forrest, man blir lite kär. Och Guy Pierce som Charlie Rakes gör ett riktigt intryck med den rakade mittbenan och obsessionen om att vara ren (helt rätt för rollen).

Denna drömensemble tillsammans med musiken och fotot gör att filmen, baserad på Matt Bondurants “The wettest county in the world”, är väl värd att se.

 

Forrest Bondurant: Have you met Howard?

Leave a Reply

