Splice

A-Märkt, Horror, Malin, Sci-Fi

IMdB: 7,9/10
År: 2009
Längd: 114 min
Regi: Vincenzo Natali
Manus: Vincenzo NataliAntoinette Terry Bryant, Doug Taylor
Skådespelare: Adrien Brody, Sarah Polley, Delphine Chanéac

Två unga rebelliska forskare går emot alla etniska lagar och regler och blandar mänskligt DNA med DNA från djur. Resultatet blir ett kvinnligt foster som utvecklas till en kvinnlig chimera som bygger ett band med sina två skapare, ett band som blir allt mer dödligt.

Omdöme

Malin röd 3.0

Jag var osäker på om jag skulle se denna, då jag inte är mycket för filmer klassade som horror.. Men omslagsbilden var så lockande så jag kunde inte låta bli.

Helt korrekt är den lite obehaglig, nasty till och med vissa scener. Men det är en helt okej film. Den är hyfsat snygg, Adrian Brody och Sarah Polley är bra och storyn funkar.

Delphine Chanéac, hon som spelar den framavlade hybriden, är riktigt bra. Hon är faktiskt riktigt söt i denna.

Storymässigt, ja vad ska man säga? Det kändes ganska klassiskt. Hybriden blir som en dotter till kvinnan, medans mannen ser det som forskning. Detta ändras efter ett bråk och kvinnan ser hybriden som forskning och mannen blir…kär? Fattar tycke för hybriden i vilket fall.

Det är många moraliska frågor som ställs i denna film. De har skapat något mänskligt, men ändå inte. Ska man då få avliva det/den hur som? Eller får man behandla det/den hur som helst? Genom hela filmen brottas jag med det. Ena stunden tycker jag synd om det/den, andra stunden så är det/den ju faktiskt farlig och det hela är ju ett experiment som inte skulle få göras från början.

Ja, det är upp till tittaren att reflektera över helt enkelt.

Elsa Kast: If you could understand crazy, it wouldn’t be crazy.

Leave a Reply

