Moonrise Kingdom

A-Märkt, Comedy, Drama, Ida, Romance

IMdB: 7,8/10

År: 2012

Längd: 94 min

Regi: Wes Anderson

Manus: Wes Anderson, Roman Coppola

Skådespelare: Bruce WillisBill MurrayJared GilmanKara Hayward

Sam och Suzy är två tonåringar som blir kära och ingår en hemlig pakt om att rymma hemifrån tillsammans. Deras försvinnande utlöser en stor skallgång som leds av den lokale sheriffen, Sams scoutledare Ward och Suzys föräldrar, för att hitta dem.

Omdöme

Ida grön 4.5Jag är lite förälskad i Wes Anderson, eller snarare hans filmer. Det är en sån härlig känsla i den här filmen, det är ”barnslig” kärlek på hög nivå. Manuset är helt fantastiskt, den innehållet både komik och allvar på en jämn nivå.
Bildspråket är inte speciellt mycket “Hollywood” mer Jean-Pierre Jeunet (som har gjort min favorit film).

Jag var väll inte den enda som drömde om att fly hemmet när jag var liten, för att få vara vuxen och bestämma själv. Så det är lite som en dröm som går i uppfyllelse när man ser filmen.

Sam: I feel I’m in a real family now. Not like yours, but similar to one.
Suzy: I always wished I was an orphan. Most of my favorite characters are. I think your lives are more special.
Sam: I love you, but you don’t know what you’re talking about.
Suzy: I love you, too.

Jag väntar med förväntan på fler filmer av Wes Anderson!

Leave a Reply

