Hard Candy

Crime, Drama, Ida, Malin, Thriller, Vera

IMdB: 7,2/10
År: 2005
Längd: 104 min
Regi: David Slade
Manus: Brian Nelson
Skådespelare: Patrick WilsonEllen PageSandra Oh

14-årige Hayley stämmer träff på ett café med den 20 år äldre fotografen Jeff som hon träffat på Internet. De beger sig sedan hem till hans hus där Hayley gör sig redo för att fotas – men är hon den oskyldiga flickan hon ser ut att vara, och är Jeff verkligen bara ute efter att fotografera henne?

Omdöme

Malin gul 3.0

Asså, nä. Vad var detta? Den startade bra – eller obehagligt men bra rättare sagt. Det är ett hemskt ämne och man blir riktigt illa till mods i början. Tyvärr tappar film den där gnagande känslan någonstans där i mitten. Allt spårar ur och jag får ingen känsla alls.

Lite delad blir jag då den var så bra i början, och båda skådisarna är otroligt bra. Jag får nästan sympati för Wilsons karaktär, även då jag vet (och tycker) att han är en hemsk och avskyvärd person i filmen.

Jadu, gillar man filmer som denna kanske man tycker den var råbra. Men jag tycker det spårade och blev tråkigt, även om vissa scener var riktigt bra och nasty.

Jeff Kohlver: Who the hell are you?
Hayley Stark: I am every little girl you ever watched, touched, hurt, screwed, killed.

Ida grön 4.0Jag minns första gången jag såg Hard Candy, jag viste inte vad jag skulle förvänta mig och den överraskade mig gång på gång. Att man inte vet vem man ska heja på gör så mycket för storyn. Det är bara du som avgör vad som är rätt och fel, kraktärerna avgör det inte åt dig.

Jeff Kohlver: Is this some kind of teenage joke?
Hayley Stark: Teenage? Yeah. Joke? No.

Manuset är genialt. Jag kan inte annat än önska att jag är lika rapp i käften som Hayley, (det är enda likheten jag vill ha med henne).

Jag gillar att man egentligen inte har någon koll på vad som händer i filmen och att man utifrån att inte veta något försöker avgöra om det som händer är rättfärdigat.

Jeff Kohlver: Fuck off.
Hayley Stark: Your conversational skills are really deteriorating as the day goes on.

Och Vera, jag gillar att man inte får någon bakgrunds information förräns i slutet av filmen när man redan har skapat sig en bild av storyn och karaktärerna.

 

Vera röd 3.0Det här var ingen bra film tyvärr, idén var bra och den hade potential men det blev nån konstig smörja av det hela. Ellen Page springer runt som en 14 åring hen och torterar Patrick Wilson på många olika sätt. Spoilers! Sist på slutet får man reda på att han och hans kompis(?) var två pedofiler som uttnytjade och dödade hennes kompis.

Som Malin skriver så var det spännande och väldigt obehagligt i början men allt spårade ganska fort och eftersom all bakrunds information kom på slutet så satt man och var mest äcklad genom hela filmen.

2 thoughts on “Hard Candy

Leave a Reply

