Inception

A-Märkt, Action, Adventure, Ida, Malin, Mystery, Sci-Fi, Vera

IMdB: 8,8/10
År: 2010
Längd: 148 min
Regi: Christopher Nolan
Manus: Christopher Nolan
Skådespelare: Leonardo DiCaprioJoseph Gordon-LevittEllen Page

Dom Cobb är en skicklig tjuv, den bästa i den farliga konsten i att extrahera: att stjäla värdefulla hemligheter från djupt inne, det har gjort honom till en internationell flykting och kostat honom allt han någonsin älskat. Nu erbjuds Cobb en chans till försoning.

Omdöme

Malin grön 4.5

Denna film är en riktig mindfuck. Jag förstår fortfarande inte allt och jag har sett den 3-4 gånger. Det kanske är jag som är seg, eller så är den lite för seriös för mig så att jag inte orkar koncentrera mig. Jag tycker om lite lättare filmer, men trots detta tycker jag att det är en riktigt bra film!

Det är en riktigt bra grupp skådisar med i denna, och alla gör ett fantastiskt jobb. Det jag framförallt tycker om är idén i filmen. Att man går in i någons dröm i olika stadie för att plantera en tanke. Det är riktigt obehagligt men otroligt intressant.

Lite roligt är även alla små detaljer i filmen. Huvudpersonernas första bokstäver i namnen; Dom, Robert, Eames, Arthur, Mal och Saito, blir DREAMS. Att alla registreringskyltar på bilar i den första drömnivån har “The Alternate State” skrivet på sig. Och flera andra småsaker som är för er själva att upptäcka.

Cobb: They say we only use a fraction of our brain’s true potential. Now that’s when we’re awake. When we’re asleep, we can do almost anything.

Ida grön 4.5Jag ska vara het ärlig och säga att detta var första gången jag såg filmen och det var på tiden. Önskar dock att jag hade sett den på bio, kan tänka mig att det hade varit en riktig resa. Mina förväntningar var höga och dem uppnåddes.

För mig var det inte så svårt att hänga med i svängarna, men å andra sidan är det sånna här filmer jag gillar. När man får tänka till lite och inte få allt serverat på ett silverfat.

Den är snygg och ljudet är helt fantastiskt. Men det är ju framförallt storyn som är fantastisk! Jag känner igen grunden från Paprika även om de har valt ett annat användningsområde för ”inception”. Och jag föredrar denna.

 

Filmen innehåller också en liten vacker men tragisk kärlekshistoria mellan Cobb (DiCaprio) och Mal (Cotillard). Det är något jag uppskattar, en invävd seriös kärlekshistoria som inte tar över hela filmen.

Cobb: You’re waiting for a train. A train that’ll take you far away. You know where you hope this train will take you. But you can’t know for sure. Yet it doesn’t matter. Now, tell me why?
Mal: Because you’ll be together!

Kolla hur de har gjort ljudet:

Vera grön 4.5 Jag var helt mindblown när jag såg denna film.

Cobb: What is the most resilient parasite? Bacteria? A virus? An intestinal worm? An idea. Resilient… highly contagious. Once an idea has taken hold of the brain it’s almost impossible to eradicate. An idea that is fully formed – fully understood – that sticks; right in there somewhere.

Tyvärr så tror jag att det är en film som jag kan bara se en gång och och att den aldrig kommer vara lika bra som första gången jag såg den. Som Malin skriver är det en film man måste vara koncentrerad för att förstå, det är även en film som man tänkter på länge efter man har sett den.

Huvudidén med filmen är förmågan att bryta sig in i folks drömmar för att plantera idéer och stjäla deras hemligheter. Och dem har samlat en stjärn teamm, iallafall för mig jag var super exsalterad över att se Joseph Gordon Levitt och Tom Hardy i samma film, man har inte sett Tom Hardy så mycket innan och denna film gav han en fot in i filmindustrin.

Eames: [Shows up while Arthur is in a gunfight] You mustn’t be afraid to dream a little bigger, darling.

[Pulls out a grenade launcher]

Han är helt fantastisk och alla andra gjorde också en jätte insats! Filmen är super bra och måste ses!

3 thoughts on “Inception

Leave a Reply

