Maleficent

A-Märkt, Action, Adventure, Ida

IMdB: 7,5/10
År: 2014
Längd: 97 min
Skådespelare: Angelina Jolie, Elle Fanning
Regi: Robert Stromberg
Manus: Linda Woolverton

Handling:

Den klassiska berättelsen om Törnrosa (Sleeping Beauty), berättad ur Maleficent synvinkel.

 Omdömme

Ida grön 4.5Äntligen får vi se en modernare och mer spännande variant på klassikern Sleeping Beauty (1959) som kom för 55år sen. Jag kan inte annat än säga att jag verkligen gillar filmen. Den var mer än jag hade förväntat mig och Angelina Jolie är helt fantastisk! Att hon gjorde sina stunts själv med hjälp av selar för hennes flyg-och stridsscener förvånar mig inte, men det är en av grejerna jag uppskattar mer Jolie. I en intervju med Total Film berättar Jolie att hon älskade Maleficent när hon var lite, ”She was my favourite Disney character. I was afraid of her and I loved her.” Och jag är glad över att se henne igen efter 4år, hon kunde inte valt en bättre film att komma tillbaka med.

Jag både grät och skrattade.

 

Princess Aurora: I know who you are.
Maleficent: Do you?
Princess Aurora: You’re my Fairy-Godmother!
Maleficent: What?

Robert Stromberg har verkligen lyckats med att regissera sin första film och jag hoppas på att få se många bra filmer från honom framöver. Det är nog på grund av honom alla animationer/visuella effekter är så välgjorda och snygga då han tidigare har jobbat med Visual Effects.

Och glöm inte ljudet!

Denna film bör ses på bio!

Leave a Reply

