American Psycho

Crime, Drama, Ida, Malin, Vera

IMdB: 7,6/10

År: 2000

Längd: 102 min

Regi: Mary Harron

Manus:  Bret Easton Ellis (novel), Mary Harron, Guinevere Turner

Skådespelare: Christian Bale, Justin Theroux, Josh Lucas, Bill Sage

Handling:

Patrick Bateman är en ung framgångsrik aktiemäklare som bor och jobbar i de fina kvarteren i New York. Han är besatt av att vara bäst på allting han gör. Utåt kan han verka normal, men om de bara visste… under ytan döljer sig en seriemördare!

Omdöme

Malin gul 3.0

Jag vet inte jag. Jag hängde nog inte riktigt med i alla detaljer. För min del var det väl kul på sina ställen, men under mördarscenerna var det väl mest bara – jaha, han slog ihjäl dem.

Jag förstår att det är en klassiker, den är väldigt egen och och Bateman är, tja Bateman. Men för mig var det bara förvirrande. Något att ha i bakgrunden när man städar och bara vill ha något att glimta på. Men vill man uppskatta den till max bör man nog, om man är som mig, se den några gånger koncentrerat för att ta in allt och alla reaktioner.

Det som gör filmen sevärd är faktiskt Christian Bale. Han är riktigt bra och hans karaktär är så känslolös att det faktiskt blir intressant och nästan komiskt!

Patrick Bateman: I have all the characteristics of a human being: blood, flesh, skin, hair; but not a single, clear, identifiable emotion, except for greed and disgust. Something horrible is happening inside of me and I don’t know why. My nightly bloodlust has overflown into my days. I feel lethal, on the verge of frenzy. I think my mask of sanity is about to slip.

 

Ida grön 4.0Humm jag hade nog förväntat mig mer av filmen, vad, det vet jag inte. Filmen är bra, Christian Bale är fantastisk. Han är väldigt duktig på att spela galen! Och jag gillad det. Jag vill aldrig se någon annan spela galen igen (eller det vill jag, så att Bale kan vara Batman)(My hero and villain).

Jag måste säga att jag blev förrvirrad på slutet, jag förstod inte helt riktigt vad det egentligen va som hände eller hade hänt. Spoiler! Va Bateman schizofren? Eller bara psyksjuk?

Tack Vera för att du proppsade på att jag skulle se denna!

Evelyn Williams: You’re inhuman.
Patrick Bateman: No… I’m in touch with humanity.

 

Vera grön 4.0Denna är då baserad på en bok av Bret Easton Ellis, och om man tycker att denna film är blodig och obehaglig ska man nog inte läsa boken som är mycket med ditaljerad.  Christian Bale spelar den maniska psykopaten Patrick Bateman(namnet och karaktären är eventuellt baserad på Norman Bates från klassikern Psycho).

I filmen får vi följa Bateman i hans liv som en rik wall street banktjänsteman som är totallt fast i det matriella moderna livet där status och pengar är det enda som är av värde. Vi får ofta höra hans inre diskussioner där han beskriver sig själv mer eller mindre som en tom enhet med hud på, han är osäker på att han är mänsklig.

Patrick Bateman: There is an idea of a Patrick Bateman; some kind of abstraction. But there is no real me: only an entity, something illusory. And though I can hide my cold gaze, and you can shake my hand and feel flesh gripping yours and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable… I simply am not there.

och i början av filmen:

Patrick Bateman: I have all the characteristics of a human being: blood, flesh, skin, hair; but not a single, clear, identifiable emotion, except for greed and disgust. Something horrible is happening inside of me and I don’t know why. My nightly bloodlust has overflown into my days. I feel lethal, on the verge of frenzy. I think my mask of sanity is about to slip.

Förutom allt det här ska man nog inte glömma att han dödar ganska många människor.  Bateman I flera scener av filmen så säger Bateman rakt ut till personer att han vill döda dem och typ bada i deras blod, personerna verkar inte vara särskild berörda av detta, kanske är det för hög musik då han är på en klubb eller så kanske är den dumma blonda modellen helt enkelt för dum. Hur kommer det sig att ingen reagerar? Det får man reda på i slutet.

Christian Bale är otroligt obehaglig i den här filmen, han gör en fantastisk insats. Man sitter som på nålar hela filmen och undrar vad han kommer göra näst. Jag tyckte både synd om honom och blev otroligt äcklad.

Leave a Reply

