The Help

A-Märkt, Drama, Malin

IMdB: 8,1/10
År: 2011
Längd: 146 min
Regi:  Tate Taylor
Manus: Tate Taylor (screenplay), Kathryn Stockett (novel)
Skådespelare: Emma Stone, Viola Davis, Octavia Spencer, Bryce Dallas Howard, Jessica Chastain, Allison Janney, Chris Lowell

Handling:

An aspiring author during the civil rights movement of the 1960s decides to write a book detailing the African-American maids’ point of view on the white families for which they work, and the hardships they go through on a daily basis.

Omdöme

Malin grön 4.5

En väldigt fin film som handlar om kampen för färgades rättigheter  i samhället på 60-talet. Det är så himla svårt att inte bli rörd när man ser filmer med så otroligt starka berättelser.

Filmen är ganska lång, 2 tim och 26 min, men det märktes inte alls.  Jag satt som fastlimmad under hela filmen – och jag har himla svårt att koncentrera mig i vanliga fall!

Octavia Spencer och Viola Davis är fantastiska i sina roller. Jag grät, jag skrattade och jag blev arg – allt tack vare dessa otroliga skådespelerskor.

Det var en himla massa scener som fastnade från denna film, tex då Aibileen (Davis) pratar med ett av barnen som gråter.

Aibileen Clark: You is kind. You is smart. You is important.

Jag var rädd där en stund att storyn skulle börja handla om Skeeters kärleksliv, men icke. De håller fast vid grundstoryn – Skeeters, Aibileens och Minnys kamp mot orättvisan på olika nivåer vilket var en stor lättnad. För det är en fantastisk historia, baserad på en bok som jag verkligen ska läsa.

Vem kan förövrigt inte älska scenen då Minny har med sig en paj till Hilly.. Se denna film!

Minny Jackson: Eat my shit.
Hilly Holbrook: What’d you say?
Minny Jackson: I said eat… my… shit.
Hilly Holbrook: Have you lost your mind?
Minny Jackson: No, ma’am but you is about to. ‘Cause you just did.

Leave a Reply

