The Perks of Being a Wallflower

Drama, Malin, Romance, Vera

IMdB: 8,1/10
År: 2012
Längd: 102 min
Regi:  Stephen Chbosky
Manus: Stephen Chbosky (screenplay), Stephen Chbosky (book)
Skådespelare: Logan LermanEmma WatsonEzra Miller

Handling:

An introvert freshman is taken under the wings of two seniors who welcome him to the real world.

Omdöme

Malin grön 4.5

Detta är en vacker berättelse om några speciella tonåringar som hittar varandra i en värld där de inte riktigt passar in. Jag vet att det att det låter som vilken film som helst där nördarna vinner över de coola, men det är verkligen inte denna film.  Jag får rysningar bara av att tänka på den, men jag vet inte hur jag ska göra den rättvisa.

Denna handlar om Charlie, en väldigt plågad kille egentligen som inte har några vänner. Han börjar high school och får kontakt med några härliga typer. Självklart blir Charlie kär Sam, en av tjejerna i gruppen, och allt börjar bli komplicerat. Till råga på allt så har Charlie problem sedan innan då hans bästa vän sköt sig själv, vilket har gjort att han ser hemska saker som hänt under sitt liv.

Spoilers! Det finns så många magiska scener och dialoger i denna film. Exempel på detta är när Charlie, Sam och Patrick åker bil genom tunneln och Sam ställer sig upp bakom förarhytten och liksom flyger genom tunneln. Vem vill inte göra så?! Det ser så otroligt fantastiskt ut! Eller när Charlie och Patrick åkte till en utkiksplats strax efter att hans pojkväns gäng slagit Patrick utan att pojkvännen gjort något. Det är en så himla fin stund mellan dem.
Breven som Charlie skriver till sin vän genom hela filmen är också väldigt fina. Han berättar om sitt liv, både upp och nedgångar – lite som en dagbok.

Charlie: My doctor said we can’t choose where we come from but we can choose where we go from there. I know it’s not all the answers but it was enough to start putting these pieces together.

Oavsett hur många gånger jag ser denna film så blir jag alltid lika berörd av den, framförallt slutet. Jag vet ju precis vad som ska hända, ändå sitter jag som på nålar och gråter som ett litet barn. Detta är en film som helt klart måste ses!

Sam: You can’t just sit there and put everybody’s lives ahead of yours and think that counts as love.

Vera grön 4.5Superfin film som jag tror man kan se många gånger om. Om man gillar filmer som Little Miss Sunshine, Juno och Billy Elliot skulle jag nästan satsa pengar på att denna film också skulle gå hem.

Jag har inte sett många filmer med Logar Lerman och inga filmer med Ezra Miller. De enda filmer jag har sett med Emma Watson är Harry Potter-serien. Däremot måste jag säga att i den här filmen bildar de en stjärntrio; jag vet inte om det beror på att de lyfter upp och utmanar varandra eller om regin eller manuset fick dem att blomma. Jag blev i alla fall helt förälskad i dem och denna film kommer defenitivt att ses om.

Det enda som stör mig i filmen är att de påstår att de lyssnar på bra gammal musik och sen spenderar hela filmen på att leta efter en DAVID BOWIE-låt. Det är David Bowie ungar, lär er lite om musik innan ni påstår att ni lyssnar på det.

Sam: Why do I and everyone I love pick people who treat us like we’re nothing?
Charlie: We accept the love we think we deserve.

Leave a Reply

