The Virgin Suicides

A-Märkt, Drama, Ida, Malin, Romance, Vera

IMdB: 7.3/10
År: 1999
Längd: 97 min
Skådespelare: Kirsten DunstJosh HartnettJames WoodsA.J. CookDanny DeVitoHayden Christensen
Regi: Sofia Coppola
Manus: Jeffrey Eugenides (novel), Sofia Coppola

Handling:

Historien om fem vackra, självmordsbenägna tonårssystrar berättas genom några besatta grannpojkars ögon, som i vuxen ålder fortfarande inte kan glömma det som hände, försöker förstå det obegripliga.

 

Omdöme:

Malin gul 4.0

En ganska knepig och dyster film vilket man borde förstått bara på namnet, och av någon anledning – som jag egentligen inte kan komma på, så gillade jag den.

Den är nästan lite drömsk, och jag kan se hur berättaren som följer med oss genom hela filmen sitter på sin veranda när han är gammal och funderar tillbaka på vad som faktiskt hände.

Narrator: We knew the girls were really women in disguise, that they understood love, and even death, and that our job was merely to create the noise that seemed to fascinate them.

Jag gillar även att detta inte är en vanlig ungdomsfilm med tjejer som super och ligger runt.  Det är en försiktig och oskyldig berättelse om pojkarnas syn på allt. Jag tror att det är detta som gör mig lite förtjust i den. Det skulle blivit en helt vanlig: åh vad synd det är om oss-film annars. Nu är det pojkarnas funderingar kring flickorna och deras förälskelse i dem som ligger i fokus och hur de hela tiden vill vara nära dem. Och trots den otroligt sorgliga historien så blir den helt plötsligt ganska vacker.

Tim Weiner: What we have here is a dreamer. Someone completely out of touch with reality.

Ida grön 4.0

Doctor: What are you doing here, honey? You’re not even old enough to know how bad life gets.

Cecilia: Obviously, Doctor, you’ve never been a

13-year-old girl.

Detta är en vacker berättelse/film om hur flickor inte får vara barn till samma utsträckning som pojkar får.

Filmspråket är ljust och nästintill lyckligt, men bakom fasaden döljer sig mörkret som man inte uppfattar förens det är försent. Utifrån kan man inte se vad som händer och eftersom det är grannpojkarna som berättar historien så får vi egentligen inte veta hur illa det kanske är.

Spoiler! Att de efterlevande grannarna i slutet av filmen använder sig av sjlvmorden som ett party tema är för mig jätte makabert men visar på hur mycket folk i omgivningen egentligen brydde sig.

Narrator: We would never be sure of the sequence of events. We argue about it still.

Vera röd 3.0Inte alls min typ av film tyvärr. Som Malin beskriver är den ganska dyster men inte rätt typ av dyster för att jag ska gilla den. Jag tyckte den var ganska plan och tråkig. Det är en annorlunda tagning på en lite ovanlig tonårsberättelse. Tyvärr fanns det ingenting som tilltalade mig.

Leave a Reply

