Clone (original title: Womb)

Drama, Romance, Sci-Fi, Vera

IMdB: 6,4/10
År: 2010
Längd: 111 min
Skådespelare:  Eva GreenMatt SmithLesley Manville
Regi:  Benedek Fliegauf
Manus:  Benedek Fliegauf

Handling:

A woman’s consuming love forces her to bear the clone of her dead beloved. From his infancy to manhood, she faces the unavoidable complexities of her controversial decision.

Omdöme

Det här är en fotografi på mig när jag tittade på den här filmen.

Vera grön 3.5Och nu när jag sitter och ska skriva ett omdöme känner jag mig fortfarande förvirrad. Vad var det som hände egentligen?

Filmens huvudtema centrerar sig runt kloning och de etiska problem som uppstår. Det känns extra känsligt då protagonisten Rebecca (Green) inte ska klona ett får utan hon ska klona och föda sin barndomskärlek, Tomas (Smith).

FIlmen består av många scener utan dialog, bara med bakgrundsljud från måsarna och havet, där man får suga in atmosfären.  Jag skulle säga att den främsta känslan man får från filmen är obehag (det kanske är meningen?). Det finns många jobbiga scener då Rebecca sitter och håller om lilla Tomas, som är bara ett barn, och pussar på honom. Men det som förmedlas är inte bara kärlek utan även sexuell spänning. På grund av detta spenderade jag hela filmen i någon konstig frustration över den helt absurda situationen.

Jag kan fortfarande inte bestämma mig om jag tyckte att filmen var bra eller dålig, jag lutar mer åt att den var bra. Däremot tror jag att om inte Eva Green och Matt Smith var med skulle jag nog inte tycka om den alls.

Leave a Reply

