Miss Representation

Documentary, Ida, Vera

IMdB: 7,7/10

År: 2011

Längd: 89 min

Manus: Jacoba Atlas, Jessica Congdon, Claire Dietrich, Jenny Raskin, Jennifer Siebel Newsom

Regi: Jennifer Siebel Newsom, Kimberlee Acquaro

Skådespelare: Rosario Dawson, Tina Fey, Jane Fonda

Handling:

Explores the under-representation of women in positions of power and influence in America, and challenges the media’s limited portrayal of what it means to be a powerful woman.

Omdöme:

Ida grön 4.5Jag blir så arg när jag ser detta, hur kan det få förekomma? Men jag blir framförallt arg på mig själv för att jag inte har reflekterat över att detta är ett så stort problem.

Det här är en dokumentär som behöver visas på alla skolor. Vi måste lära oss att kritisera media tidigt, för ju senare desto svårare blir det. Jag vet själv hur dålig jag är på att kritisera det jag ser när vi pratar om reklam, tv och film. Jag har aldrig funderat över varför protagonisten spelas av en man, inte en kvinna, och vad skulle egentligen skillnaden bli?

Jag har en tendens att välja filmer med en manlig protagonist istället för den med en kvinnlig protagonist. Och när jag insåg det här om kvällen blev jag irriterad på mig själv. Det är nått jag måste jobba med. Nått som jag tror många måste jobba med.
Du?

Vera grön 4.0


En tankeställare för både kvinnor och män och en dokumentär alla borde se. Det är vidrigt att det fortfarande är så mycket sexism och diskriminering i världen. Det är tyvärr så mycket annat som är fel i världen och många kanske tycker att det är viktigare än att kvinnor inte har exakt samma rättigheter som män, men jag tycker inte det. Kvinnor exploateras och kränks varje dag genom reklam, film och annan media och tyvärr så har vi vant oss så pass mycket att ingen lägger märke till det.

Det jag saknar i den här filmen, som inte regissörerna eller någon annan kan ha påverkat egentligen, är att jag hade önskat intervjuer med Tyra Banks och de andra stora individerna i bland annat modebranschen. De som trycker ned och uppmuntrar unga tjejer att fotas nakna, gå ned i vikt och le, le, le. Spännande vad dem har att säga, kanske något i stil med att de inte kan påverka det som säljer? Kanske har all viktminskning och botox orsakat oundvikliga hjärnskador på dem.

Leave a Reply

