Robot & Frank

Comedy, Crime, Drama, Ida, Malin, Vera

IMdB: 7,1/10

År: 2012

Längd: 89 min

Regi: Jake Schreier

Manus: Christopher D. Ford (screenplay)

Skådespelare: Frank Langella, James Marsden, Liv Tyler, Peter Sarsgaard, Susan Sarandon

Handling:

Set in the near future, an ex-jewel thief receives a gift from his son: a robot butler programmed to look after him. But soon the two companions try their luck as a heist team.

Omdöme

Malin gul 3.5

En helt okej film att se sådär när du inte vet vad du vill se. Inte haha-rolig kanske, men det finns en charm och man blir glad av att se den.

Det händer inte jättemycket, Frank son ger honom en robot som ska ta hand om honom. Påminner väldigt mycket om serien Äkta Människor för dig som sett det. Jag trodde att det skulle bli lite son i den serien, exempelvis att roboten tar över och bossar runt Frank och tvingar honom att göra tråkiga saker, men riktigt så var det inte. Frank och roboten gör överenskommelser, till exempel att roboten hjälper vid ett inbrott om Frank äter sina grönsaker.

Robot: Frank, that cereal is for children. Enjoy this grapefruit.
Frank: *You’re* for children, stupid.

Absolut en sevärdig och mysig film!

Ida gul 4.0Jag kan inte annat än att säga att detta var en riktigt fin film. Bara vänskapen som Frank bygger upp med roboten är fantastisk. Från att hata honom till att på riktigt bry sig om honom. Jag gillar hela känslan i filmen, tempot är lugnt och harmoniskt även i de scener där vi normalt kan förvänta oss snabba klipp och musik med högt tempo. Vilket är skönt, det hade inte passat med storyn och med karaktärerna. Filmen skapade även en liten diskussion.

Skulle jag ge mina föräldrar en robot för att hjälpa dem i vardagen? Och helt ärligt vet jag inte, det är ju inte långt kvar innan vi har den möjligheten, vilket jag tycker är lite skrämmande. Vill jag ha en robot när jag blir gammal som kan hjälpa mig i hemmet?

Spoiler! Filmen handlar om en sjuk och deprimerad man som inte klarar sig själv. Han får en robot som ska vara hans Butler av sin son. Roboten ska hjälpa Frank att bli hälsosammare både fysiskt och psykiskt och i detta ingår att Frank ska sysselsättas med ett projekt… vilket i sin tur blir hans gamla “jobb” som inbrottstjuv. Så roboten hjälper honom. Men tyvärr måste Frank förstöra alla bevis då han blir misstänkt.

Frank: Can’t you just erase the bad parts?
Robot: My memory is a holographic array. If I lost half of it I’d still have every memory, just in half the resolution.

Vera grön 4.0En fantastisk film med fantastiska skådespelare. När man söker upp den på IMDb så kommer det upp många feelgood-filmer som exempel på saker man kan kolla på. För mig är detta nog med bevis, för att man blir så ledsen efter att ha sett den – inte för att den i sig är en feelgood-film. Jag förstår varför den kan räknas som det, men jag tror att om man sitter och funderar lite extra noga på vad som faktiskt händer i filmen blir man nog lite ledsen. För under alla skämt och roliga scenarion så handlar filmen om en otroligt ensam, gammal och sjuk man som har glömt varför han egentligen lever.

Spoilers: För mig var den absolut finaste, och kanske även en av de sorgligaste, stunderna i filmen när Frank ska radera robotens minne. Roboten ger honom instruktioner att han ska trycka på en knapp som sitter på hans rygg och lutar sig fram; när Frank trycker på knappen ser det ut som att han kramar om roboten och håller kvar honom ett litet tag innan han säger:

Frank: I knew you had an offswitch.

Leave a Reply

