The Grand Budapest Hotel

Comedy, Ida, Malin, Vera

IMdB: 8,4/10
År: 2014
Längd: 100 min

Regi: Wes Anderson

Manus: Stefan Zweig (inspired by the works of), Wes Anderson, Hugo Guinness
Skådespelare: Ralph Fiennes, F. Murray Abraham, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jude Law, Saoirse Ronan

Handling:

The adventures of Gustave H, a legendary concierge at a famous European hotel between the wars, and Zero Moustafa, the lobby boy who becomes his most trusted friend.

Omdöme

Malin grön 5.0

Alltså GUD vilken fantastisk film. Wes Anderson är verkligen ett geni! Det är precis den här typen av film jag älskar. Knasiga karaktärer, ett påhittat land – som ändå är rimligt, en handling som innehåller action och skurkar, men inte som i Bond eller någon annan pangpang-film utan det är list och knas och väldig tur som hjälper huvudkaraktärerna framåt.

Mr. Moustafa: To be frank, I think his world had vanished long before he ever entered it – but, I will say: he certainly sustained the illusion with a marvelous grace!

Det jag tycker är bäst med denna film är att allt faktiskt känns så himla tillgjort, men på helt rätt sätt. Scenografin gör så himla mycket för Ralph Fiennes karaktär M. Gustave som är huvudrollen i denna film. Det blir liksom extra tryck i hans överklasscharad för hotellgästerna. Till exempel att han alltid bär med sig en speciell parfym för att folk ska tycka om honom oavsett hur han ser ut.

Dmitri: [about M. Gustave] This man is a ruthless adventurer and a con artist who preys on mentally feeble, sick old ladies! And he probably fucks them, too!

M. Gustave: I go to bed with all my friends.

Detta är en film alla borde se för att bli på riktigt bra humör!

Ida grön 4.5Kan man vara kär i en film?

Detta är verkligen en film i min smak. Kanske inte en komedi som får mig att skratta högt men jag mådde så bra i hela kroppen när jag såg den. Karaktärerna är så härligt knäppa.
Och vilken rollista! :O

Jag kan inte annat än att älska detta verk av Wes Anderson.

Vera grön 4.0En fantastiskt rolig, fin och annorlunda film. Ralph Fiennes som jag normalt inte är så förtjust i var jätterolig i denna! Ralph Fiennes förvånade mig i hur rolig och underhållande han var. Filmen är fylld med många stora skådespelare och/men många av dem har bara några minuters kameratid. Det tycker jag är fantastiskt då man konstant blir överraskad under filmens gång.

Leave a Reply

