Kill Your Darlings

Biography, Drama, Malin, Romance, Vera

IMdB: 6,5/10
År: 2013
Längd: 104 min
Regi: John Krokidas
Manus:  Austin Bunn (screenplay), Austin Bunn (story)
Skådespelare:  Daniel RadcliffeDane DeHaanMichael C. Hall

Handling:

A murder in 1944 draws together the great poets of the beat generation: Allen Ginsberg, Jack Kerouac and William Burroughs.

Omdöme

Malin gul 3.5

Det kanske är för att jag var lite seg när jag såg denna, men jag hade hoppats på att den skulle vara bättre. Missförstå mig inte. Den är bra. Men jag tror att vissa skådespelare är för stora för att vara med i denna film. Daniel Radcliffe kommer till exempel alltid att vara Harry Potter för mig, och Michael C. Hall kommer alltid att vara seriemördaren Dexter – även om han passade bättre i denna film än Radcliffe.

Filmen är en sann berättelse som innehåller väldigt mycket droger, sprit och undertryckt homosexualitet. Den har egentligen en väldigt mörk handling. Allan som bara vill alla väl och blir kär i Lou som behandlar alla som skit – även om de inte märker det själva till en början. Han drar ned alla i ett liv som verkar fantastiskt med fester och långa poesinätter, medan han utnyttjar alla till att skriva sina uppsatser till skolan. Jag har svårt att greppa Lou, men det är nog en del av charmen. Han verkar så himla ensam.

Jag tycker faktiskt att det är en väldigt vacker historia – men så har jag ju en svaghet för filmer med poetiska dialoger.

Allen Ginsberg: You got me and Jack and Bill making your vision come true because you can’t do it yourself.

Lucien Carr: No, Allen. You got what you wanted. You were ordinary, just like any other freshman and I made your life extraordinary. Go be you, now all by yourself. Leave me alone!

Allen Ginsberg: [crying] You don’t mean… you don’t mean that.

Lucien Carr: Allen. Leave!

Vera grön 3.5Detta är baserat på en sann berättelse om unga författare under 1940-talet i USA. Filmen är fylld med 1940-tals anda; fantastisk jazzmusik och mindre fantastiskt hat mot homosexuella. Tittaren får följa Allen Ginsberg, som spelas av Daniel Radcliffe, som följer i sin pappas fotspår och ska studera litteratur och författarskap på Princeton. Han blir ganska fort bekant med en äldre student, Lucien (Lou), som leder Allen till ett liv av droger och ofog.

Homosexualitet är ett stort tema genom filmen då många av huvudrollerna har eller har haft en homosexuell upplevelse. Vi inser snabbt att Allen är förälskad i Lou, dock är han inte den enda; Lou har haft ett förhållande med en äldre man – David, men Lou har för flera år sedan ändrat sig och börjat förakta homosexualitet. David däremot har aldrig släppt taget och har förföljt Lou under en lång period.

Filmen är i stort sätt bra gjord, de flesta skådespelarna gör ett bra jobb; jag gillar Daniel Radcliffe jättemycket men tyvärr så tycker jag att han spelar över i alla sina filmer. Men den är sevärd.

Leave a Reply

