Stuart: A Life Backwards

Drama, Vera

IMdB: 8,1/10
År: 2007
Längd: 90 min
Skådespelare:  Benedict CumberbatchTom HardyNicola Duffett
Regi:  David Attwood
Manus: Alexander Masters (biography)

Handling:
A writer (Cumberbatch) takes a backwards look at the life of his unlikely friend Stuart (Hardy), a homeless alcoholic who experienced a traumatic event in his childhood.

Omdöme:


Vera grön 5.0Jag vill börja med några ord där jag nämner hur denna film är ett drama med mycket sorg och mycket tragiska berättelser. Med det sagt så saknar inte denna film humor och karisma, den innehåller mycket skämt (må de vara mörka) och man kan både skratta och gråta till den.

Jag har väldigt svårt att skriva om den här filmen då det känns som att jag inte kommer kunna “do it justice”. Det Tom Hardy har åstadkommit i sin roll som Stuart Shorter kan jag inte beskriva med ord. För mig visar Tom Hardy än en gång vilken fantastisk och mångsidig skådespelare han är. Denna film lämnar mig med en ödmjuk klump av känslor som jag har svårt att bearbeta. Kanske är detta på grund av att filmen tar upp problem som jag har nära till hjärtat och att de demonstreras på ett sådant rått och verkligt sätt.

För att kunna samla mig tillräckligt mycket var jag tvungen att ta en paus från att skriva eftersom jag satt och grät okontrollerat. Denna film har berört mig något otroligt och jag vill bara tacka alla som har deltagit i arbetet med filmen. Tyvärr så är det många som verkar ha missat denna fantastiska film. Om detta beror på att den inte är en Hollywood-blockbuster, eller på att den inte har så hög budget, kanske kan det även bero på att varken Benedict Cumberbatch eller Tom Hardy var särskilt kända 2007.

Det jag vill avsluta med är att denna film kan vara en tankeställare för många, förutom det är det bara en väldigt bra och sevärd film.

2 thoughts on “Stuart: A Life Backwards

Leave a Reply

