Big Fish

Adventure, Drama, Fantasy, Malin, Vera

IMdB: 8,0/10

År: 2003

Längd: 125 min

Regi: Tim Burton

Manus: Daniel Wallace (novel), John August (screenplay)

Skådespelare: Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Jessica Lange, Helena Bonham Carter, Alison Lohman, Marion Cotillard

Handling:

A son tries to learn more about his dying father by reliving stories and myths he told about his life.

Omdöme

Malin grön 5.0

Jag älskar denna! Så magisk och så mycket Burton. Man kan väl säga att det är en av de ljusare och färggladare Burton-filmerna. Karaktärerna och så härligt knasiga och scenografin är sådär perfekt tillgjord.

På sin dödsbädd berättar fadern Edward historier om sitt liv. Och det är fantastiska historier! Allt är så perfekt överdrivet, inte för mycket och definitivt inte för lite.

Will Bloom: In telling the story of my father’s life, it’s impossible to separate fact from fiction, the man from the myth. The best I can do is to tell it the way he told me. It doesn’t always make sense and most of it never happened… but that’s what kind of story this is.

Det är en film om en man som älskade att resa och träffa ny människor. Men genom hela filmen upptäcker man mer och mer om Edward. Bakom alla dessa fantastiska påhittade historier finns en godhjärtad man som bara vill ta hand om andra.

Det är så otroligt mycket kärlek i denna film. Varje gång jag ser denna vill jag bara kramas och gosa ner mig i en soffa med någon jag tycker om.

Senior Ed Bloom: They say when you meet the love of your life, time stops, and that’s true. What they don’t tell you is that when it starts again, it moves extra fast to catch up.

Vera grön 5.0Vilken fantastisk och magisk film! En av mina absoluta favoriter. Jag tycker att Burton var som bäst i början och att han har gjort mycket dåliga och överskattade filmen på senast. Däremot är denna ett mästerverk.

Senior Ed Bloom: They say when you meet the love of your life, time stops, and that’s true. What they don’t tell you is that when it starts again, it moves extra fast to catch up.

Scenen där Sandra Timpelton vaknar upp och tittar genom fönstret och Edward Bloom står i ett fält full med påskliljor och väntar på henne ger mig gåshud varje gång. Det är bara ett litet exempel på en fantastik scen men filmen är full med dem.

Det är helt enkelt en film alla borde se, den är ett mästerverk!

Leave a Reply

