The Adjustment Bureau

Fantasy, Ida, Malin, Romance, Sci-Fi, Vera

IMdB: 7,1/10
År: 2011
Längd: 106 min
Skådespelare: Matt Damon, Emily Blunt, Michael Kelly, Anthony Mackie
Regi: George Nolfi
Manus: George Nolfi, Philip K. Dick

Handling:
På randen till att vinna en plats i den amerikanska senaten möter den ambitiöse politikern David Norris den vackra balettdansösen Elise Sellas, en kvinna olik någon annan han någonsin träffat. Men just då han inser att han börjat falla för henne inleder en samling mystiska män en konspiration i syfte att hålla de två isär.

Omdöme:
 

Malin: 7.0

Jag minns när jag såg denna film för första gången. Jag var helt mindblown. Jag älskade tanken på att gå genom dörrar och hamna någon annanstans. Även tanken på att det är personer som styr nästan allt som händer är ju lite spännande.

Dock kände jag nu, andra gången jag såg den, att den inte var fullt så fantastisk som jag tyckte från början. Det är en fin kärlekshistoria och man tycker ju att det är fantastiskt att han letar efter en speciell tjej mot alla odds.

Harry Mitchell: [talks to David] You’re going to look for her, aren’t you? You won’t find her. They’ll make sure of it. Even if they weren’t trying to stop you, there are nine million people in this city. You’ll never find her. Forget about her. Move on with your life.

Ändå faller det lite platt ibland. Vissa stunder känner man att, jaha, det är klart det hände. Andra stunder, som när det kommer fram att Elise och Davis faktiskt var meant to be från start – men att det nyligen ändrats. Det är ju magiskt! Jag är en så himla sucker för sådant.

Lite långsam, och det händer inte så mycket förrän i slutet. Men jag tycker inte det gör så mycket. Den är rätt mysig ändå!

David Norris: All I have are the choices I make, and I choose her, come what may.

 

Ida gul 3.0Detta är en fin kärlekshistoria men egentligen inte så mycket mer. Jag gillar att filmen inte är gulligulli. Men det känns som de glömde det viktigaste i storyn. Hur deras vägar redan är planerade och livsöden redan förbestämmda.

David Norris: Who the hell are you guys?

Richardson: We… are the people that make sure things happen according to plan.

Jag hade velat se mer av den biten.

Annars är väll filmen underhållande men inte så mycket mer.

Både Matt och Emily är så bra men kan inte bära upp filmen hela själva.

Vera gul 3.5Hepp, det här var väl en film. Jag skulle säga att det är en film som man kan kolla på om man inte har nåt bättre för sig en fredagskväll. Det är absolut inte en dålig film, eller en b-film. Däremot är det en Hollywoodiserad romance crap-film och slöseri av en bra idé.

Det var en cool idé att någon högre makt har utsett agenter som behöver vägleda varje individ på jorden för att världen ska fortsätta existera och fungera. Att hela systemet ska halvt rasa samman för att två personer är “menade” för varandra men av någon mystisk anledning inte får vara ihop är lite segt, eller med andra ord absurt och vulgärt.

Tråkigt nog är det relativt bra skådespelare, vilket gör det ännu surare att det känns som att filmen har blivit en flopp. Som sagt tycker jag inte att den är helt värdelös, den har sina stunder och som romantisk film är den ju ganska bra. Den har även vissa bra actionaspekter, men som helhet känns det som en bortkastad idé. Jag önskar att de hade vidareutvecklat själva mysteriet bakom byrån och öh … vår existens, och inte vem som kan säga jag älskar dig flest gånger.

Leave a Reply

