Kick-Ass

Action, Comedy, Ida, Malin

IMdB: 7,8/10
År: 2010
Längd: 117 min
Skådespelare: Aaron Taylor-Johnson, Nicolas Cage, Chloë Grace Moretz, Christopher Mintz-Plasse
Regi: Matthew Vaughn
Manus: Screenplay- Matthew Vaughn, Jane Goldman, Comic book- Mark Millar, John Romita Jr.

Handling:

Dave Lizewski is an unnoticed high school student and comic book fan who one day decides to become a super-hero, even though he has no powers, training or meaningful reason to do so.

Omdöme

Malin: 8.0

Denna nya film-era om nya unga superhjältar tycker jag är helt fantastisk. Jag är inte mycket för de vanliga legendarerna som Batman och Stålmannen, men detta, detta är underbart! Jag må inte vara mycket för blod och slagsmål, men denna film gör det lite enklare för mig. Vinklarna, färgerna och sättet de slåss och skjuter på varandra gör att det känns som om man sitter och läser en serietidning. Jag kan verkligen se taggiga bubblor som säger POW, SPLATT och PANG under de scenerna.

Dave Lizewski: Like every serial killer already knew: eventually fantasizing just doesn’t do it for you anymore.

Spoilers – Det är många fantastiska stunder i filmen, så som när Kick-Ass och Red Mist sittdansar i bilen. När Dave och Katie precis blivit ett par och hon säger hur snygg Kick-Ass är eller när Hit-Girl klär ut sig till scout och går in hos maffian.

För övrigt är Chloë Grace Moretz så sjukt grym. Det är så kul att de gjort en tjej till den coola och killen till den lite mesigare. Ännu roligare är att hon är så ung och spelar en så kaxig och storkäftat tjej. Hon har själv sagt till tidningarna att: “If I ever uttered one word that I said in Kick-Ass, I would be grounded for years! I’d be stuck in my room until I was 20! I would never in a million years say that. I’m an average, everyday girl.” Hon nämnde inte ens titeln under intervjuer utan kallade den bara “filmen”, och hemma brukade hon tydligen säga Kick-Butt. Hon var ju faktiskt bara 13 när denna kom ut!

Todd: Yeah! I think I’m in love with her, dude.
Marty: She looks like she’s about 11 years old but…
Todd: I can wait! I solemnly vow to save myself for her.
Marty: I can see how that would be really difficult for you.

Ida grön 4.5Jag ÄLSKAR Dave Lizewski. En nörd i min smak.

Den här filmen innehåller så många fantastiska karaktärer så jag vet knappt vart jag ska börja. En av mina absoluta favoritskådisar just nu är Chloë Grace Moretz. Att hon bara var 13 år när denna film kom ut är helt galet. Och vilken insats hon gör som Hit-Girl!!!

Det jag gillar mest med filmen är väl storyn, att en vanlig pojke bestämmer sig för att göra något för sina medmänniskor. Fast så kanske det inte är, han vill ju bara vara en superhjälte.

Dave Lizewski: With no power, comes no responsibility. Except, *that* wasn’t true.

Att han sen är en tanig pojke som troligen aldrig har varit i slagsmål gör ju bara saken bättre. Sen gillar jag också att de lever i våran värld, vårat ”sociala media”-samhälle. Den är lagom … påhittad för att vara en superhjältefilm, det skulle kunna hända på riktigt liksom.

Dave Lizewski: [voiceover] In the world I lived in, heroes only existed in comic books. And I guess that’d be okay, if bad guys were make-believe too, but they’re not.

Spoiler!
Dessutom så får han ju tjejen i slutet.

Vera: 7.5

Leave a Reply

