I Am Legend

A-Märkt, Drama, Ida, Malin, Sci-Fi, Thriller, Vera

IMdB: 7,2/10
År: 2007
Längd: 101 min
Skådespelare: Will Smith, Abbey, Kona, James McCauley, Marin Ireland
Regi: Francis Lawrence
Manus: Screenplay- Mark Protosevich, Akiva Goldsman, Novel- Richard Matheson

Handling:

Years after a plague kills most of humanity and transforms the rest into monsters, the sole survivor in New York City struggles valiantly to find a cure.

Omdöme:

Malin: 5.0

Detta är verkligen inte min slags film. Världens sista man som försöker hitta ett vaccin mot ett virus som gjorde resten av mänskligheten till … monsters? zombies? Anyways.

Filmen är snyggt gjord och Will Smith är faktiskt riktigt bra som Neville. Nu är jag inte sådär bra på zombiefilmer och om det brukar förekomma, men jag tycker att det är lite roligt att de gjort zombiesarna ljusskygga. Jag gillar att även de utvecklas under filmens gång, till exempel när de också börjar sätta upp fällor för Neville.

Jag ser charmen i denna film och varför alla tycker att den är så bra och jag kan hålla med på alla punkter. Och ja, jag fastnade väl lite jag med. Men nej. Det är som sagt inte i min smak.

Ida gul 3.5Hm, nja inte den bästa film jag har sett, men fängslande är den.

Jag har tyvärr varken läst boken (I Am Legend) eller någon av de tidigare filmerna (The Last Man On Earth), (The Omega Man). Det kanske inte gör något att jag inte har sett de tidigare filmerna då de har fått sämre betyg på IMDb än I Am Legend även om jag egentligen gillar att ha originalet att jämföra med. Tvivlar på att någon av dem hade imponerat på mig.

Det här med zombies, eller virussmittade människor är inget jag är ett fan av och det hjälper ju inte när de ser så fula ut som de gör här. Det ser ju inte alls verkligt ut. Jag tycker inte riktigt att de har lyckats få fram rätt känsla i filmen, det känns inte öde, deprimerande och sorgligt, som det borde göra när man är den enda friska människan kvar vid liv (vad han vet). Vet inte om detta beror på Will Smith, manuset eller klippningen. Men känner kanske inte att Will var den bästa för den här filmen.

Det enda jag kan komma på att jag gillade med filmen var Sam (hunden). Jag blir alltid så imponerad av djur i filmer, de är så duktiga. Det måste ligga ett jävla jobb bakom att träna henne.

En eloge till Abby och hennes ägare!

 

Vera gul 3.0En medelmåtta film med mycket plats för förbättring. Den är basserad på Richard Mathesons novell med samma namn. Idén har mycket potential; en apocalyptisk berättelse om en forskare  som i sitt försök att bota canser har skapat ett massmördande virus som förvandlar människor till blodtörstiga monster. Hans trogna kompanion och ända vän är hans döda dotters hund Sam.

Man kunde ha gjort så mycket med detta!!! Men det gjorde dem inte, det käns som att ca 80% av filme är dataanimerad och inte direkt bra animerat.  Jag tror det skulle vara mycket bättre om varelserna var mer mänskliga, gärna inte dataanimering alls utan bara riktigt bra smink. Det ska ju se verkligt ut det är det som är läskigt och obehagligt inte datagjorda monster.

Leave a Reply

