Carrie

A-Märkt, Drama, Horror, Ida, Malin, Stephen King, Vera

IMdB: 6,0/10
År: 2013
Längd: 100 min
Skådespelare: Julianne Moore, Chloë Grace Moretz, Gabriella Wilde, Ansel Elgort, Judy Greer, Portia Doubleday
Regi: Kimberly Peirce
Manus: Screenplay – Lawrence D. Cohen, Roberto Aguirre-Sacasa Novel – Stephen King

Handling:

A reimagining of the classic horror tale about Carrie White, a shy girl outcast by her peers and sheltered by her deeply religious mother, who unleashes telekinetic terror on her small town after being pushed too far at her senior prom

Omdöme:

Malin – 5.0

Jadu, skräck är ju verkligen inte min grej. Jag satt på helspänn genom hela filmen i väntan på att något läskigt skulle hända. Jag visste ju att den gamla versionen (och boken såklart) klassats som skräck och jag är så himla lättskrämd. Men nej, jag skrek nog inte till en enda gång. Det läskigaste var väl Carries mamma. Julianne Moore är en grym skådis och efter denna film vill jag inte möta henne i en mörk gränd på ett bra tag. Chloë Grace Moretz är också en fantastisk skådis, men jag tror nästan att hon är för söt för rollen som Carrie. Man tyckte liksom bara synd om henne och ville kramas mer än att hon var läskig. Sen vet jag inte om det kanske var meningen, men jag skulle ha velat ha någon lite mer creepy.

Spoilers! Trots att jag var så himla spänd och gömde mig bakom kudden blev jag aldrig riktigt rädd. Äcklad absolut, typ när de skulle skaffa fram grisblod eller där i slutet när Carrie stoppar en bil med den värsta mobbaren i. Då får man se i slowmotion hur de som sitter i bilen far framåt och dör, eller fastnar med ansiktet i framrutan. Galet snyggt gjort och nasty absolut, men inte direkt läskigt.

Kort sagt är nog filmen lite för mycket Hollywood. Det känns mer som ett ungdomsdrama om en tonårig tjej som visar sig vara en häxa snarare än en skräckis. Lite som en tonårsversion av Matilda.

Sue Snell: No! Carrie please don’t hurt me.
Carrie White: Why not? I’ve been hurt my whole life.

Ida gul 3.5Nja, den når inte riktigt enda fram (i mina mått mätta) när det gäller skräck. Blev faktiskt inte rädd en enda gång. Men det kan bero på att jag visste vad som skulle hända och att jag ställer ganska höga krav på skräckfilmer. Jag tror att man ska skippa att se filmen och läsa boken istället.

Det finns ingen krypande känsla av att något kommer att hända, det bara händer och inget som exploderar i ansiktet på en heller. Men jag vet å andra sidan inte vad de skulle ha gjort annorlunda, för det hade ju ändrat på storyn.

Visst sluter den blodigt och i kaos men det var ju inte riktigt någon överraskning.

Ett stort plus för Julianne Moore, man skulle kunna göra en riktigt bra skräckfilm på hennes karaktär. Hon vet hur man ska göra för att spela psykisk sjuk.

Margaret White: You know the devil never dies, keeps coming back. But you gotta keep killing him.

Jag blev helt enkelt besviken, hade förväntat mig mer.

Vera – 6.0

Jag är inte så mycket för skräck, rättare sagt så ser jag aldrig på det. Däremot så kändes det här ändå som en film som jag kunde gå med på att se. Jag måste också säga att jag har både läst och sett några av Steven Kings verk och jag tycker tyvärr att han är ganska överskattad. Det skojades i en tecknad serie att Steven King blev påkörd av en bil och medans han flög i luften hann han skriva klart en bok; ungefär känner jag för hans verk han verkar satsa på kvantitet och inte kvalitet. That been said så kan jag väl inte beskriva filmen med något annat ord än medelmåttig.   Filmen är rent tekniskt sett välgjod och skådespelarna håller upp toll hollywoods standard mått. Jag blev inte wowad däremot blev jag inte heller besviken.

Leave a Reply

