Nebraska

A-Märkt, Adventure, Drama, Ida, Malin, Oscarsgalan 2014

IMdB: 7,9/10
År: 2013
Längd: 115 min
Skådespelare: Bruce Dern, Will Forte, June Squibb, Bob Odenkirk, Stacy Keach
Regi: Alexander Payne
Manus: Bob Nelson

Handling:

An aging, booze-addled father makes the trip from Montana to Nebraska with his estranged son in order to claim a million-dollar Mega Sweepstakes Marketing prize.

Omdöme:
Malin – 8.0

En väldigt fin film om en förvirrad pappa och hans vuxna son. Jag hade mina misstankar om att detta skulle bli en sorgligt tråkig wanna-be komedi eftersom jag har lite svårt för Will Forte sedan tidigare I Saturday Night Live. Men jag hade fel! Den är absolut inte en skrattfest utan det är en vacker film som speglar en ganska sorlig mans öde. Även om det blir tragikomiskt ibland så är det alltid vältajmat och passande.

Att de också valt att köra på svartvitt hjälper till så himla mycket. Det och musiken stärker alla intryck man får och jag tror faktiskt inte att jag hade tyckt om denna film hälften så mycket om den hade varit i färg.

Spoilers! Relationen mellan pappan och sonen är allt annat än bra. Det är så fint och se hur den växer under resans gång, men att den krashar ibland – som relationer gör i verkligheten. Hur pappan säger att han inte ville gifta sig med mamman, hur sonen hittar pappans stora kärlek, släktträffen som bara är ett långt samtal om bilar och så mycket mer. Och sonen som aldrig tappat hoppet om sin far. Även om han tror att han gett upp för länge sedan.

Woody Grant: Have a drink with your old man. Be somebody!


 

Ida gul 3.5Det är skönt att Alexander Payne vågar göra en svartvit film och jag tror att det gjorde filmen mycket bättre.

Filmen handlar om Woody Grant som är övertygad om att han har vunnit en miljon och lyckas får sin son David Grant att köra honom för att hämta vinsten. På resan mot vinsten får David lära sig en hel del om sin far och hans familj, på gott och ont. Många problem och missöden känner jag igen mig i vilket nästan gör så att det känns som jag är med på resan.

Det är en behaglig film att se och jag är glad över att Malin fick mig att se den, för det är ingen film som hade hamnat på min ”watchlist” och det är ingen film som jag tycker att man måste se.

[last lines]

Woody Grant: So long, Albert.
Uncle Albert: So long, Woody.

Oscarsgalan 2014

Vinster:

Nomineringar:
Bästa film:
Albert Berger, Ron Yerxa
Bästa regi: Alexander Payne
Bästa manliga huvudroll: Bruce Dern
Bästa kvinnliga biroll: June Squibb
Bästa foto: Phedon Papamichael
Bästa orginalmanus: Bob Nelson

Leave a Reply

