Lone Survivor

Action, Biography, Drama, Ida, Oscarsgalan 2014

IMdB – 7.8/10
År: 2013
Längd: 121 min
Skådespelare: Mark Wahlberg, Taylor Kitsch, Emile Hirsch, Ben Foster, Yousuf Azami, Ali Suliman, Alexander Ludwig, Eric Bana
Regi: Peter Berg
Manus: Peter Berg, Marcus Luttrell (book), Patrick Robinson (book)

Handling:

Marcus Luttrell and his team set out on a mission to capture or kill notorious Taliban leader Ahmad Shah, in late June 2005. Marcus and his team are left to fight for their lives in one of the most valiant efforts of modern warfare.

Omdöme:
Ida grön 4.5Jag är inte den som självmant väljer att se krigsfilmer pga att jag tycker att det är jobbigt. Jag Hatar krig, det blir för verkligt. Men det är sällan jag blir besviken! Och det blev jag verkligen inte här. Så om man gillar krigsfilmer så ska man se denna.

Lone Survivor är baserad på en verklig händelse om Marcus Luttrell och hans team (jag hoppas att de överdriver skadorna lite).

Matt ‘Axe’ Axelson: Did they really shoot me in the fucking head?
Marcus Luttrell: Yeah, buddy.

Den är riktigt snyggt filmad och ljudet är fantastiskt. Det är så att man kan ta på atmosfären när de ligger gömda.

Shane Patton: Anything in life worth doing is worth overdoing. Moderation is for cowards.

Se hur de har gjort med ljudet här:

Mer har jag inte att säga om filmen.

Oscarsgalan 2014

Vinster:

Nomineringar:
Bästa ljudredigering: Wylie Stateman
Bästa ljud: Andy Koyama, Beau Borders, David Brownlow
 

Leave a Reply

