Despicable Me 2

A-Märkt, Adventure, Animation, Comedy, Ida, Malin, Oscarsgalan 2014, Vera

IMdB: 7,6/10
År: 2013
Längd: 98 min
Skådespelare: Steve Carell, Kristen Wiig, Benjamin Bratt, Miranda Cosgrove, Elsie Fisher, Dana Gaier, Russell Brand, Steve Coogan
Regi: Pierre Coffin, Chris Renaud
Manus: Cinco Paul,  Ken Daurio

Handling:
Gru is recruited by the Anti-Villain League to help deal with a powerful new super criminal.

Omdöme:

Malin: 7.0

Som uppföljare har Despicable Me 2 en väldigt hög standard enligt mig, men sen har filmen oerhört charmiga karaktärer som funkar även i denna story. Att Grus minions får en lite större roll i denna film gör mig lycklig. Jag älskar de små liven!

Humorn är väl kanske inte riktigt lika fantastisk som i ettan tycker jag, men det går att diskuteras. När min far och jag såg denna på bio skrattade han så att han grät genom hela filmen. Och då menar jag HELA – han tog knappt paus för att andas…

Det är även lite mysigt att Gru har blivit god, har en familj och att han träffar en brud som är lika knasig som han är.

Slutligen måste jag ju även nämna musiken. Pharrell Williams är ett geni som gjort de två stora låtarna i denna film, Despicable Me och Happy. Att Happy förlorade mot Frozens låt på Oscarsgalan förbryllar mig verkligen. De flesta kan nog hålla med om att Happy är en fantastisk låt som bara gör en glad!

Ida grön 3.0Åh jag gillar denna! Åh andra sidan så gillar jag så gott som alla animerade Pixar och Disneys filmer. Men detta måste ändå vara den bästa 2:an eller uppföljaren i denna gengren jag har sett. Alla karaktärer är helt fantastiska, de väger upp varandra på ett väldigt bra sätt. (Tror inte att filmen hade klarat sig utan alla Minions).

Gru ställer upp för sina “döttrar” på ett helt fantastiskt sätt:

Agnes: [after rehearing for the Mother’s Day play] I don’t think I should do this.
Gru: Well, what do you mean? Why not?
Agnes: I don’t even have a mom.
Gru: Well, you don’t need one to do the show. I mean, you did the Veteran’s Day pageant and you haven’t been in combat.

 

Rollistan är helt otroligt, vilket inte är så konstigt då alla komiker borde vilja vara med och göra Despicable Me!

Jag förstår inte varför denna inte vann bästa animerade film!


Vera grön 3.0
Despicable Me är en av mina favoriter när det kommer till animerade filmer, däremot var jag tyvärr inte så imponerad av del två. Jag hade nog för höga förväntningar innan jag såg den.

Det kommer ut så mycket bra animerad film nu för tiden och för mig höll den tyvärr inte måttet. Det fanns roliga aspekter i den och de originella och komiska karaktärerna från del ett var även med. Tyvärr saknades den gnistan som fanns i den 1:a filmen, jag tyckte att 2:an var mer långtråkig och inte särskilt kul. Däremot är den säkert jätteroligt för barn och jag kommer säkert att spela den hemma någon gång.

Oscarsgalan 2014

Vinster:

Nomineringar:
Bästa animerade film: Chris Renaud, Pierre Coffin, Christopher Meledandri
Bästa sång: Pharrell Williams (music and lyrics) ¨Happy¨

 

Leave a Reply

