Dallas Buyers Club

A-Märkt, Biography, Drama, History, Ida, Malin, Oscarsgalan 2014, Vera

IMdB: 8,0/10
År: 2013
Längd: 117 min
Skådespelare: Matthew McConaughey, Jennifer Garner, Jared Leto
Regi: Jean-Marc Vallée
Manus: Melisa Wallack, Craig Borten

Handling:
In 1985 Dallas, electrician and hustler Ron Woodroof works around the system to help AIDS patients get the medication they need after he is himself diagnosed with the disease

Omdöme

Malin:

En snuskigt bra film med otroligt bra och hängivna skådisar. Som start kan jag ju berätta att Matthew McConaughey och Jared Letho gick ned i närheten av 20 kilo båda två. Herregud. De ser så utmärglade och sköra ut båda två att man är rädd att de ska gå sönder.

Denna lågbudgeterade indie-film, som spelades in på 25 (!) dagar, är det bästa Matthew och Jared gjort – någonsin! Sättet Letho levde sig in i rollen som en neddrogad, transexuell och AIDS-sjuk man är helt sjukt. Jag visste ju att han skulle vara med i filmen, men det var inte förän i mitten av filmen som jag insåg att han var Rayon.

Det är en film alla borde se som rör om. Den är väldigt intressant och de har verkligen lyckats ta fram stämningen som måste ha funnits runt AIDS på den tiden.

Dr. Eve Saks: We can make you comfortable.

Ron Woodroof: What? Hook me up to the morphine drip, let me fade on out? Nah. Sorry, lady, but I prefer to die with my boots on.

Ida grön 4.5Måste börja med att det var självklart för mig att Jared Leto och Matthew McConaughey skulle vinna Oscars för bästa manliga huvudroll och bästa manliga biroll, för Jävlar vilken insats de gör.Matthew har för mig alltid varit lite av en fjant skådis. Han har bara gjort filmer där han får visa sin snygga kropp och spela charmören, men i rollen som Ron bevisar han hur fel jag hade.Jag kan inte annat än älska deras karaktärer. De är så på riktigt.

Det mest imponerande med filmen tycker jag är att den spelades in på 25dagar och att de lyckades med en budget på 250 dollar för hår och makeup är bara galet. (Helt klart värd en Oscar till).

Vet inte riktigt om jag vill skriva nått mer (inget jag kan skriva kan rättfärdiga filmen och historien) förutom att detta är en film som alla borde se.

Ron Woodroof: I swear it, Ray, God sure was dressin’ the wrong doll when he blessed you with a set of balls.

Vera grön 4.0

Ron Woodroof: Lady, are you fucking deaf?
Dr. Eve Saks: No I’m the fucking doctor.

Det är inte särskilt konstigt att denna film fick sina oscar 2 av vilka var för bästa manliga skådespelare och bästa manliga biroll, om jag fick välja skulle jag nog ge Jared Leto två oscar. En väldigt egentligen mörk film om ett mycket aktuellt problem på 70-talet, som än idag är närvarande. Leto är helt magnifik i sin roll som en aids sjuk transvistit, så bra är han att man faktiskt glömmer vem det är   och ser honom enbart som den mycket sjuka Rayon.

Jag har sett väldigt lite filmer med McConaughey, jag kan faktiskt inte komma på en ända, förutom kanske Magic Mike. Jag har sätt mycket reklam för hans filmer där han springer runt halvnaken och flexar musklerna. När jag tänkter på honom tänker jag oftast på scenen ur family guy:

698163

Men icke! Jag vet inte vad som har hänt men om det kanske är regin eller manuset i Dallas Buyers Club som har fått honom att blomma men han är väldigt imponerande i den.

Oscarsgalan 2014

Vinster:
Bästa manliga huvudroll: Matthew McConaughey
Bästa manliga biroll: Jared Leto
Bästa smink: Adruitha Lee, Robin Mathews

Nomineringar:
Bästa film:
Robbie Brenner, Rachel Winter
Bästa orginalmanus: Craig Borten, Melisa Wallack
Bästa klippning: Jean-Marc Vallée, Martin Pensa

 

Leave a Reply

