American Hustle

A-Märkt, Crime, Drama, Ida, Malin, Oscarsgalan 2014, Vera

IMdB: 7,4/10
År: 2013
Längd: 138 min
Skådespelare: Christian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams, Jeremy Renner, Jennifer Lawrence Regi: David O. Russell
Manus: Eric Warren Singer, David O. Russell

Handling:
A con man, Irving Rosenfeld, along with his seductive partner Sydney Prosser, is forced to work for a wild FBI agent, Richie DiMaso, who pushes them into a world of Jersey powerbrokers and mafia.

Omdöme:

Malin: 7.0

För det första älskar jag öppningen – “Some of this really happened.”

Anyways. Herregud vad vi hetsat upp oss över denna film. Tyvärr blev det så att när jag väl såg den blev det liksom ingen smäll utan luften bara pös ur. Den är snygg, har grymt bra skådisar, men den är liksom bara bra. Inte så fantastisk som jag ville att den skulle vara. Och så är den så himla lång.

Spoilers! Den har många bra och riktigt roliga stunder, men det slätar ändå inte över det jag stör mig på av någon anledning. Vissa stunder känns allt bara överspelat och tillgjort, men Jennifer Lawrence, herreguud! Min crush på henne kommer nog aldrig dö. Hon är en fantastisk skådespelare och även denna knasiga roll lyckas hon med perfekt. Vem som helst förutom henne skulle kännas tillgjord.

Allt det sagt så är det en bra film, som jag tipsar alla om att se. Mina förväntningar på att detta skulle vara världens bästa film var nog det som förstörde för mig.

Rosalyn Rosenfeld: We fight and then we fuck, that’s our thing.
Irving Rosenfeld: [Narrating] She was the Picasso of passive-aggressive karate.

Ida gul 4.0Jag hade så höga förväntningar på denna filmen så den helt enkelt blev lite tråkigt. Men jag förstår vad som gör detta till en bra film. Skådisarna är helt genialiska. Christian Bale…. ojojoj denna vakra man, vad har hänt. Han är så motbjudande som man kan bli. Jennifer Lawrence är som vanligt helt fantastisk, galen men fantastisk.

Rosalyn Rosenfeld: [Muttering] Don’t put metal in that science oven, Rosalyn. Don’t put metal in that science… He always treats me like a fucking child, I’ll do whatever I want.

[Puts a metal TV dinner container in the microwave, turns it on. The microwave bursts into flames]

Rosalyn Rosenfeld: Oh!
Danny Rosenfeld: [Off-screen] Another fire!
Rosalyn Rosenfeld: No, Danny! Not that one! That one’s empty! We gotta use the big one!

Storyn i sin helhet är skön och den har en del roliga scener. Men efter mina höga förväntningar så blev jag tyvärr besviken.

Jag tycker definitivt att den är värld att se, men tro inte att det ska vara världens bästa film.

Vera grön 4.0Inga konstigheter med den här filmen, så klart förtjänar den att bli Oscarsnominerad. Samlar man ihop ett sånt star-team av skådespelare så känns det som att filmen måste hålla en viss nivå. Och det gör den! Alla gör en fantastisk insats och jag har svårt att peka ut nån som är bäst. Men någon som gör mig superglad, som vanligt, är Jennifer Lawrence. Hon har inte huvudrollen i filmen och får väl inte alls mycket screen-time, men oj, oj vilken liten firecracker hon är. Hon är helt fantastisk – ge henne gärna en till Oscar.

Jag blev positivt överraskad när jag såg American Hustle, jag förväntade mig en mer tråkig crime/thriller med mycket action och blod. Istället handlade filmen om intriger med inslag av komedi och drama. Den kanske var lite långdragen men annars har jag nog bara positiva saker att säga; den är underhållande, spännande och sevärd.

Oscarsgalan 2014

Vinster:

Nomineringar:
Bästa regi: David O. Russell
Bästa film: Charles Roven, Richard Suckle, Megan Ellison, Jonathan Gordon
Bästa manliga huvudroll: Christian Bale
Bästa kvinnliga huvudroll: Amy Adams
Bästa manliga biroll: Bradley Cooper
Bästa kvinnliga biroll: Jennifer Lawrence
Bästa orginalmanus: Eric Warren Singer , David O. Russell
Bästa scenografi: Judy Becker (production design), Heather Loeffler (set decoration)
Bästa kostym: Michael Wilkinson
Bästa klippning: Jay Cassidy, Crispin Struthers, Alan Baumgarten

 

Leave a Reply

