Psycho

Alfred Hitchcock, Horror, Ida, Mystery, Thriller

IMDb – 8,6/10
År: 1960
Längd: 109 min
Skådespelare: Anthony Perkins , Vera Miles , John Gavin
Regi: Alfred Hitchcock
Manus: JohJoseph Stefano , Robert Bloch
Musik: Bernard Herrmann

Handling:

A Phoenix secretary steals $40,000 from her employer’s client, goes on the run and checks into a remote motel run by a young man under the domination of his mother.
A reporter interviews a psychic, who tells her that she’s going to die and her life is meaningless.

Omdöme:

Ida grön 4.5Wow!

Detta är en klassiker av en anledning, kommande generationer kommer att kunna njuta av den även om den är svartvit och är inspelad på 60-talet.

Jag blev förvånad över hur bra den faktiskt var, mina förväntningar var väll inte så höga eftersom jag trodde att jag visste att vad som skulle hända men det gjorde jag verkligen inte. Man ska inte se filmen och förvänta sig en skräckfilm, för det kan man knappast säga att den är längre, efter dagens blodiga skräckfilmer.

Jag vill verkligen hylla Hichcock för att våga ha ihjäl protagonisten efter halva filmen, eller kanske hans fru då det ska ha varit hon som kom med den iden.

Norman Bates: It’s not like my mother is a maniac or a raving thing. She just goes a little mad sometimes. We all go a little mad sometimes. Haven’t you?

Marion Crane: Yes. Sometimes just one time can be enough.

Jag har inte sett någon av uppföljarna eller remaken och jag vill inte det heller. Detta är en bra film och jag vill inte förstöra den med en massa annat dravel.

 Oscarsgalan 1961

Vinster:

Nomineringar:
Bästa kvinnliga biroll: Janet Leigh
Bästa regi: Alfred Hitchcock
Bästa foto: John L. Russell
Bästa scenografi: Joseph Hurley, Robert Clatworthy, George Milo

Leave a Reply

