Blue Jasmine

A-Märkt, Comedy, Drama, Ida, Malin, Oscarsgalan 2014

IMdB: 7,4/10
År: 2013
Längd: 98 min
Skådespelare: Cate Blanchett, Alec Baldwin, Peter Sarsgaard, Sally Hawkins
Regi: Woody Allen
Manus: Woody Allen

Handling:
A New York socialite, deeply troubled and in denial, arrives in San Francisco to impose upon her sister. She looks a million, but isn’t bringing money, peace, or love…

 

Omdöme:
Malin – 7,6

Jag som nyligen upptäckt vilket geni Woody Allen är (jag vet, himla sent ute) vet inte riktigt hur jag ska tackla denna film. Den är jättebra. Punkt.

Cate Blanchett ger en krossad överklassfru ett ansikte för mig. Hon är helt fantastisk och helt förstörd under hela filmen. Jag älskar hur de målar upp hennes liv bara inom de första minuterna genom en dialog med en random person bredvid henne på flyget.  Hur de sen lyckats måla upp den katastrofala relationen till hennes syster. Jag har nog aldrig levt mig in i en syskonrelation så bra som i denna. Det var nästan så att jag ville ringa mina syskon bara för att höra hur de mår, och vi pratar ändå ganska ofta.

Spoiler! När Jasmine sen träffar en ny man, och känner att hon måste ljuga om hela sitt liv för att han ska tycka om henne. Huva. Ändå känns det som en så naturlig grej när hon gör det. I andra filmer känns sånt ofta ganska påtvingat, men nu ryckte jag inte ens på ögonbrynet – så inne var jag i hennes liv.

Detta är en väldigt tragisk film och ändå väldigt vacker – man mår dåligt men samtidigt kan man verkligen inte släppa taget.

Jasmine: Anxiety, nightmares and a nervous breakdown, there’s only so many traumas a person can withstand until they take to the streets and start screaming.

Ida grön 4.5Detta var en film som slog mig rakt i ansiktet. Storyn är enkel men så genialisk.

Filmen handlar om en överklass kvinna eller snarare före detta då hennes man som svindlat till sig en förmögenhet har begått självmord i fängelset. Jasmin är mentalt ostabil och knaprar antideprisiva för att inte bryta ihop. Hon flyttar till sin syster i L.A för att komma på fötterna igen, inget som är lätt varken för henne eller systern.

Jasmine: Who do you have to sleep with around here to get a Stoli martini with a twist of lemon?

Cate Blanchett är helt fantastisk i rollen som Jasmin. Hon är helt klart värd en Oscar!

Oscar winning speech:
Cate Blanchett: “Those in the industry who are foolishly clinging to the idea that female films, with women in the centre are niche experiences. They are not. Audiences want to see them. In fact they earn money.”

Jag har inte sett så många Woody Allen filmer tidigare men inser nu att jag kanske bör göra det.

Oscarsgalan 2014

Vinster:
Bästa kvinnliga huvudroll: Cate Blanchett

Nomineringar:
Bästa orginal manus: Woody Allen

 

Leave a Reply

