Her

Drama, Ida, Malin, Oscarsgalan 2014, Romance, Sci-Fi, Vera

IMDb: 8.3/10
År: 2013
Längd: 126 min
Regi: Spike Jonze
Manus: Spike Jonze
Skådespelare: Joaquin Phoenix, Amy Adams, Scarlett Johansson

Handling:
A lonely writer develops an unlikely relationship with his newly purchased operating system that’s designed to meet his every need.

Omdöme

Malin grön 5.0
Vart ska jag börja? Detta är en fantastisk, lite sorglig och magiskt vacker film. Joaquin Phoenix är briljant som en lite sorgsen enstöring. Det utspelar sig i en snar framtid då dataoperativen får personligheter utformade efter ägaren. Scarlett Johansen blir då rösten åt Joaquins dator. Manuset är fantastiskt och jag skulle kunna dra citat efter citat för att visa vilka genier manusförfattarna är, men det får räcka med en dialog mellan Theodore (Joaquin) och Samantha (Scarlett):

Samantha: Last week my feelings were hurt by something you said before: that I don’t know what it’s like to lose something. And I found myself…
Theodore: Oh, I’m sorry I said that.
Samantha: No, it’s okay. It’s okay. I just… I caught myself thinking about it over and over. And then I realized that I was simply remembering it as something that was wrong with me. That was the story I was telling myself – that I was somehow inferior. Isn’t that interesting? The past is just a story we tell ourselves.

Denna film är lite som att läsa Theodores dagbok, han utvecklas hela tiden genom att få ur sig sina tankar till Samantha, som han jämt har med sig. Samantha utvecklas med honom för att kunna stödja honom i hans liv.

Spoilers: Samantha går ju såklart om honom efter ett tag i sin personliga utveckling och de börjar glida isär. Det gör så himla ont i mig när jag ser det. Det är så äkta och så smärtsamt och man vet att hon är en dator, men de har ju blivit en liten blobb. En blobb som inte ska delas på för hon är ju han och han är hon. Men det är inte förrän då man inser att hon ju faktiskt är ett operativsystem. Hon är inte bara hans utan hon är ute på nätet och chattar och läser och lär sig om livet och världen. När detta hände grät jag. Gud vad jag grät.

Theodore: Do you talk to someone else while we’re talking?
Samantha: Yes.
Theodore: Are you talking with someone else right now? People, OS, whatever…
Samantha: Yeah.
Theodore: How many others?
Samantha: 8,316.
Theodore: Are you in love with anybody else?
Samantha: Why do you ask that?
Theodore: I do not know. Are you?
Samantha: I’ve been thinking about how to talk to you about this.
Theodore: How many others?
Samantha: 641.


Ida grön 4.5Oj vart ska jag börja… Filmen rör vid ett ganska skrämmande ämne. Kommer vi kunna ta tekniken så lång så att vi kommer att kunna skapa artificiellt liv/personer? Och vad händer då? Kommer vi överge varandra och hålla oss till tekniken som kan ge oss allt vi vill ha och behöver?

Missförstå mig rätt nu! Jag älskar filmen. Det är en helt fantastisk kärlekshistoria! Och medan jag njöt av filmen så fanns inte en tanke på de skrämmande punkterna det var först efter att filmen var slut som jag började reflektera över det.

Hela filmspråket är så fint, musiken är fantastisk (är arg för att de inte fick en Oscar för bästa låt), filmen är så enkelt. Enligt mig så är detta den bästa romantiska filmen jag har sett på länge.

Amy: Falling in love is a crazy thing to do. It’s kind of like a form of socially acceptable insanity.

Tydligen så var det Samantha Morton som ursprungligen spelade Samantha men när Spike Jonze började redigera filmen så tyckte han inte att det kändes rätt och med Mortons godkännande så han ”recastade”rollen. Scarlett Johansson ersatte då Morton och fick spela in all dialog på nytt. Och jag är glad över att det blev Johansson, hon passar perfekt som Samantha.


Vera grön 3.0Nu känner jag att jag drar ned på betyget något otroligt och kommer kanske t.o.m få lite spö av Malin och Ida. Däremot måste jag säga att det är deras fel att jag gick inte för den här filmen med så höga förväntningar. Filmen är mycket bättre än det mesta som kommer ut nu men tyvärr blev jag inte helt övertygad. Om man gillar indie filmen så skulle nog den här sistta fint, men jag blir lätt uttråkad av all paino musik och 5 minuters klipp på protagonisten som stirrar ut genom ett fönster.

Filmen följer en populär och aktuell tema av att elektronik blir allt mer inteliktuellt och självständigt. Människorna går och är helt upslukade av den nya operativa systemen, dem mer eller mindre saknar behov av verklig mänsklig kontakt och det är väl exakt det som faktiskt händer på riktigt. Ur detta aspekt är filmen intressant däremot så kändes resten lite för pretentoös och ansträngd.

Oscarsgalan 2014

Vinster:
Bästa orginalmanus – Spike Jonze

Nomineringar:
Bästa film – Megan Ellison, Spike Jonze, Vincent Landay
Bästa filmmusik – Will Butler, Owen Pallett
Bästa sång – Karen O (music and lyrics), Spike Jonze (lyrics)
Song: “The Moon Song”
Bästa senografi – K.K. Barrett, Gene Serdena

 

Leave a Reply

