The Hobbit: The Desolation of Smaug

Adventure, Fantasy, Ida, Malin, Oscarsgalan 2014, Vera

IMdB – 8.2/10
År:
2013
Längd: 161 min
Skådespelare: Ian McKellen, Martin Freeman, Richard Armitage
Regi: Peter Jackson
Manus: Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens, Guillermo del Toro
J.R.R. Tolkien (novel “The Hobbit”)

Handling:

The dwarves, along with Bilbo Baggins and Gandalf the Grey, continue their quest to reclaim Erebor, their homeland, from Smaug. Bilbo Baggins is in possession of a mysterious and magical ring.

Omdöme:
Malin – 7.5

Jag vet att detta inte är något populärt att säga och Vera kommer säkert att slå mig nu… Men alla dessa Sagan om Ringen-filmer är inte min grej. Det är alldeles för mycket våld och konstigheter.  Jag gillar fantasy men inte på detta sätt.

The Hobbit: The Desolation of Smaug överraskade mig ändå, då den går lite långsammare framåt och det är inte alls samma mängd slagsmål och halshuggande och blodskvättande. Sen är jag ju lite småförtjust i båda dvärgarna och alverna. Så det höjer ju filmen väldigt mycket.

Och så har vi ju draken. Nu när jag tänker efter är den scenen himla lång, men när jag väl satt i biografen kändes det inte alls farligt! Jag och min kusin (som jag gick med) satt som på nålar av spänning, även då det knappt hände något alls.

Jag måste även säga att de som jobbat på effekterna för denna film är genier. Det är så himla snygga städer och draken var sjukt snygg.

Allt som allt är detta en väldigt bra film. Jag gillar bara inte allt krigande.


 

Ida grön 3.5Vet inte riktigt vad jag ska säga. Filmen är väldigt snygg och bör ses i 3D (enligt mig). Den är inte lika hetsig som The Hobbit: An Unexpected Journey, vilket gör det lättare att se alla snygga detaljer. För denna film är väldigt snygg, special visual effects gänget har gjort ett riktigt bra jobb.

Jag har inte läst boken men jag hoppas att Peter Jackson lyckas göra den rättvisa när han har 3 filmer på sig. Att han lyckas få med alla de små detaljerna i relationerna mellan alla karaktärer. Men det får Vera som har läst boken svara för.

Ett litet tips: Gör inte som min mamma!

1.Se filmen och tro att det är den första och enda.

2.Bli förvirrad över att man inte får se när Bilbo hittar ringen.

3.Och tycka att den slutade jättekonstigt!

Se videon för info om ljudet:


Vera gul 3.0Väldigt besviken på denna film(triologi) som man kan kanske anna från min presentation av mig själv. Jag är ett Stort fan av Toliken och både sagan om ringen och hobbit. Jag kommer ihåg hur exalterat jag va när dem första ryktena cirkulerade, Peter Jackson skulle göra en adaption av The Hobbit. Jag kunde knappt vänta på att Tolikens anda skulle komma till liv igen; men istället så verkade idén vara att mjölka ut så mycket pengar som möjligt ur detta projekt. En historia blev till tre långa, utdragna filmer med tillägg och karrakträrer från andra böcker, och för mig känns det bara att detta är för att skrapa ihop till tre filmer.
Det är även sjukt trist att så mycket är datoanimerat då bland det bästa med Sagan om ringen var alla kostymer, dekorationer, smink och set-design. Inte ens soundtracken kunde dem lyckas med, låten känndes bissart ur kotekst till denna film; jag förstår inte alls varför dem satte någon konstig country blandning som slutlåt.
Jag tror att jag kan skriva en C-uppsats om mitt missnöje med denna film. Men om ni som Malin inte är Tolkien fantaster så kan ni möjligtvis njuta av en vanligt, hollywood film som skapades inte för att hedra minnet av en fantastisk författare, inte heller för att tillföra något till cinimatagrafin utan enbart för att käna pengar.
Jag måste dock ge creddit till Benedict Cumberbatch som inte bara gjorde rösten till Smaug utan gick all in och spenderade inspelningen på en liten får matta på alla fyra.
Hobbit_Benedict_Smaug

Vinster:

Nomineringar:
Bästa ljudredigering – Brent Burge
Bästa ljud – Christopher BoyesMichael Hedges, Michael SemanickTony Johnson
Bästa specialeffekter – Joe LetteriEric SaindonDavid ClaytonEric Reynolds

One thought on “The Hobbit: The Desolation of Smaug

Leave a Reply

