The Croods

A-Märkt, Adventure, Animation, Comedy, Ida, Malin, Oscarsgalan 2014, Vera

IMdB: 7.3/10
År: 2013
Längd: 98 min
Skådespelare: Nicolas Cage, Ryan Reynolds, Emma Stone
Regi: Chris Sanders, Kirk De Micco
Manus: Chris Sanders, John Cleese, Kirk De Micco

Handling:

After their cave is destroyed, a caveman family must trek through an unfamiliar fantastical world with the help of an inventive boy.

Omdöme:
Malin:  8.0

Jag älskar ju animerade filmer, och jag såg fram emot denna som en tok – ändå lyckades den överstiga alla mina förväntningar! Skådespelarna som är med är lite otippade men så himla rätt.  Jag var smått skeptisk när jag insåg att Nicolas Cage var med, men han spikar rollen som Grug – pappan i familjen. Emma Stone, Ryan Reynolds, Clark Duke m.fl. är ju bara fantastiska.

Det är småsakerna som gör denna film.  Relationen mellan Grug och hans svärmor – och hur han konstant önskar att hon är död eller försvunnen, hur Eep reagerar när Guy visar sin nya uppfinning skor eller bara sengångarens fantastiska små inhopp.

Guy: [Referring to Belt] Don’t eat him! He will cut you! He’s a pet! My pet!

Gran: What’s a “pet”?

Guy: It’s an animal you don’t eat.

Gran: Ha! We call those “children”.


Ida grön 4.0
Åh the Croods, vilken familj. Jag är glad över att de animerade filmerna inte längre bara handlar om prinsessor, utan handlar om sköna grottfamiljer som är rädda för allt som är nytt.

Detta är en perfekt film för att se när man är sjuk eller bara deppig, man mår genast bättre.

Miljön som filmen utspelar sig i är väldigt vacker, påminner lite om den i Avatar, med konstiga djur och allt i starka färger (vilket kanske är typiskt för animerat men ändå).
Jag läste att nästan alla djur i filmen aldrig existeratoch heller aldrig skulle ha kunnat existera enligt de grundläggande lagarna i fysik och biologi. De är ”chimaeras” fantasivarelser där man har använt olika delar av olika djur med extrema skillnader och skapat ett djur.

Vera grön 4.0Super mysig barnfilm. Absolut en av dem bättre som har kommit på den senaste tiden. Den var rolig och spännande samt fin och rörande. Karaktärerna var underhållande och unika. Den kan vara lite läskig för mindre barn men eftersom jag är tillräckligt stor så njöt jag stort av den.
Oscarsgalan 2014

Vinster:

Nomineringar:
Bästa animerade film – Chris Sanders, Kirk De Micco, Kristine Belson

Leave a Reply

