Gravity

Drama, Ida, Malin, Oscarsgalan 2014, Sci-Fi, Thriller

IMDb: 8.2/10
År: 2013
Längd: 91 min
Regi: Alfonso Cuarón
Manus: Jonás Cuarón, Alfonso Cuarón
Skådespelare: Sandra Bullock, George Clooney

En medicinsk ingenjör och en astronaut samarbetar för att överleva efter att en olycka gör att de hamnar på drift i rymden.

Omdöme

Malin gul 3.5

Denna film måste jag säga att jag såg fram emot. Trailern såg fantastisk ut och det hjälpte ju inte att vi var två stycken som peppade upp varandra som tokar. När jag väl (långt efter detta) såg filmen kändes det som en besvikelse. Filmen är bra, snygg och välgjord, men inte alls som den actionfyllda trailern. Storyn flyter på lite halvtrögt och jag skulle vilja säga att den är väldigt upprepande. Det kommer vrakdelar, de har problem med farkosten, mer vrakdelar och lite mer farkostproblem etc.

Sen ska tilläggas att den är galet snyggt gjord (enligt mig, experterna vet jag inget om). Ljudmässigt har de verkligen tänkt på hur det skulle vara i rymden. De tillåter sig att ha långa, tryckande, tysta stunder – det känns nästan som om man själv var fast i den där astronautdräkten.

Spoilers! Mitt största problem var nog när Sandra Bullock äntligen hade kommit till en ny farkost med problem, och in genom dörren kommer George Clooney. Bara sådär. Utan att hon dör. Den scenen var tillräckligt lång för att jag skulle bli förbannad – “Så kan man ju inte göra! Hon borde ju ha dött!!” – och så var hela slutet förstört då jag bara tjurade. Jag vet att den sekvensen bara var i hennes huvud och att det inte hände på riktigt, men det var för sent för min del.

Ida grön 3.5Jag var jätteskeptisk till Gravity när den kom. Det kändes inte riktigt rätt att sätta Sandra Bullock och George Clooney i en sci-fi-film – vilket visade sig vara berättigat.

Det var nog tur att jag hade så låga förväntningar, för det gjorde så klart att jag blev positivt överraskad. I scenen när Sandra försvinner ut i rymden har de verkligen lyckats – jag fick lite panik. Tanken på att snurra runt tyngdlös i en evighet tills man kväveförgiftas fick mig att må dåligt, men självklart så vet man att hon inte dör där – även om det inte hade gjort mig något.

Däremot är Gravity är en väldigt tekniskt snygg film, och om man är intresserad av ljuddesign måste man se den och även:

Det är helt fantastiskt att de försöker sig på att göra en så verklighetstrogen ljudläggning som möjligt – vilket man sällan brukar göra i filmer.

Om man kollar på storyn så är väl inte det den bästa. En Sandra som snurrar runt i rymden är en kort sammanfattning på filmen. Dessutom så tycker jag att den slutar konstigt. Men varför vill jag inte säga ifall du inte har sett filmen.

Om du är intresserad av film så bör du se den även om jag kanske tyckte att storyn var lite så där.
Oscarsgalan 2014

Vinster:
Bästa regi – Alfonso Cuarón
Bästa filmmusik – Steven Price
Bästa ljudredigering – Glenn Freemantle
Bästa ljud – Skip Lievsay, Niv Adiri, Christopher Benstead, Chris Munro
Bästa specialeffekter – Timothy Webber, Chris Lawrence, David Shirk, Neil Corbould
Bästa klippning – Alfonso Cuarón, Mark Sanger
Bästa foto – Emmanuel Lubezki

Nomineringar:
Bästa film – Alfonso Cuarón, David Heyman
Bästa kvinnliga huvudroll – Sandra Bullock
Bästa scenografi – Andy Nicholson (production design), Rosie Goodwin (set decoration),Joanne Woollard (set decoration)

Leave a Reply

