Drive

Crime, Drama, Ida, Malin

IMdB: 7,9/10

År: 2011

Längd: 100 min

Regi: Nicolas Winding Refn

Manus: Hossein Amini (Screenplay), James Sallis (Book)

Skådespelare: Ryan Gosling, Carey Mulligan

Handling:

A mysterious Hollywood stuntman, mechanic and getaway driver lands himself in trouble when he helps out his neighbor.

Omdöme:

Malin grön 5.0

Jag må inte vara mycket för pangpang eller action, men i denna film är det inte riktigt den biten jag känner att jag fokuserar på. Det är en snygg snubbe och hans bilkörande och relationen till grannfamiljen som är i fokus - och det är helt fantastiskt. Det skulle lätt kunna bli en tråkig film som alla andra, men det är så många detaljer som är helt underbara. De långa, tysta tagningarna så att man nästan kan ta på stämningen, det fåordiga manuset som ändå säger så himla mycket, musiken – GUD musiken! När jag först hade sett denna film så kunde jag verkligen inte sluta lyssna på låten som startar upp hela filmen (A Real Hero av College). Den är helt genialisk. Jag tror den gick på repeat i ett halvår.

Spoilers! Några av de absolut finaste ögonblicken i filmen är när ”the Driver” hittar grannen Irenes son som gömmer sig i ett hörn, medan hans nyligen frigivna pappa ligger i en blodig pöl lite längre bort. Det är först där man inser att det inte kommer bli en ”åh han kommer sno henne från sin man och så blir det bråk”-film. Han bryr sig verkligen om att grannen och hennes son och att de ska må bra. Så han tar hand om pappans affärer och ser till att pappan överger det kriminella.

Ett annat fint ögonblick är i slutet när han ringer grannen och säger hej då precis innan han ska träffa ”maffiabossen”.

Driver: [on the phone with Irene] Can I talk to you? I won’t keep you long. I have to go somewhere and I don’t think I can come back. But I just wanted you to know. Getting to be around you and Benicio was the best thing that ever happened to me.

Ida gul 3.0Måste börja med att be om ursäkt till Malin … du behöver inte läsa detta!

Detta var ingen film som imponerade på mig. Helt ärligt så tycker jag att den är tråkig.

Visst, den är snygg, men det är i stort sett allt. Ryan Goslings karaktär som ”Driver” är så blek, jag känner inget för karaktären, ingen medkänsla, inte heller avsky. INGET. Kom igen, filmen har både Ryan och Carey, varför kunde den inte vara bättre?

[playing a staring contest]
Driver: You blinked.
Benicio: What?

Kolla denna om du gillade ljudet:

Leave a Reply

